Zo haal je als notaris meer omzet uit keywords

Je omzet als notaris verdubbelen met online marketing? Het kan met dit stappenplan. Leer in 5 minuten hoe je als notaris meer kunt verdienen door keywords te gebruiken.

De kracht van keywords

Er zijn twee redenen waarom je onderschat hoe eenvoudig het is om meer klanten te krijgen door keyword marketing.

  1. Er wordt veel meer gezocht op internet dan je denkt.
  2. Omzet halen uit zoekverkeer is niet moeilijk.

Infotaris is pas vorig jaar gestart en staat nu al 350.000 keer per maand in een zoekresultaat. Dat is meer dan 4 miljoen keer per jaar. Elk jaar worden er tientallen miljoenen zoekopdrachten gegeven die verband houden met jouw werk als notaris.

  • De meeste zoekopdrachten gaan niet over tarieven.
  • Online marketing is goedkoper dan traditionele marketing.
  • Nederlanders klikken vaker op een advertentie dan andere Europeanen.
  • Bedrijven die online klanten werven, groeien sneller en maken meer winst.

Volgens het CBS doen vooral kleine bedrijven in de dienstverlening nog weinig met E-commerce. Je hebt de hele markt dus voor jezelf. Wil jij meer meer omzet halen uit zoekverkeer? Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is de juiste strategie kiezen en uitvoeren. Hierna lees je hoe je dat doet.

online marketing notaris

Twee strategieën voor twee soorten keywords

De eerste stap is het maken van een onderscheid tussen gemakkelijke en moeilijke keywords. Gemakkelijke keywords zijn zoektermen waarvoor weinig concurrentie is. Stem de inhoud van je site af op deze zoektermen en je krijgt vanzelf meer bezoekers. Moeilijke keywords zijn zoektermen met veel concurrentie. Toch kun je daarvoor gemakkelijk bezoekers trekken door online te adverteren. Het lijkt simpel, maar toch gaat het vaak mis. Dit komt doordat notarissen noodzakelijke stappen overslaan. Succes heb je alleen wanneer je alles goed doet.

1. De gratis strategie voor gemakkelijke zoektermen

Een voorbeeld van een gemakkelijke zoekterm is “opheffen BV met vordering op DGA“. Hier wordt ongeveer 1.000 keer per jaar op gezocht. Volg dit stappenplan om daar werk uit te halen:

  1. Schrijf een geweldig stuk over dit onderwerp. Gebruik normale taal en probeer mensen echt te helpen.
  2. Optimaliseer voor zoekmachines. Het enige wat je hoeft te doen is de zoekterm opnemen in de titel van je blog, de eerste alinea, de meta-omschrijving en de URL. Op die manier laat je aan Google weten dat deze woorden niet toevallig op jouw site staan maar dat hier nuttige info te vinden is. Geef je blog een aantrekkelijke titel, zoals “Stappenplan opheffen BV met vordering op DGA“.
  3. Het doel is conversie: bezoekers moeten klanten worden. Nodig lezers dus uit om contact op te nemen. Plaats onderaan de pagina je foto, telefoonnummer, mailadres en een contactformulier.
  4. Heb geduld en houd vol. Je staat niet zomaar bovenaan in Google. En je zult er ook wel eens naast zitten met je keyword onderzoek. Blijf daarom nieuwe stukken schrijven en je scoort vanzelf een “hit”.
In de praktijk gaat er veel mis. De meeste notariskantoren maken de volgende fouten:
  • Er wordt geen keyword onderzoek gedaan.
  • Medewerkers mogen zelf onderwerpen bedenken.
  • Blogs worden hierdoor niet geoptimaliseerd voor zoektermen.
  • Te weinig gebruik van media, zoals afbeeldingen en video.
  • Er is geen checklist waaraan een blog moet voldoen.
  • Geen focus op conversie.

Is dit herkenbaar? Heeft jouw kantoor geen duidelijke strategie en doe je maar wat? Alles wat je hiervoor hebt gelezen kun je gewoon zelf en kost dus geen geld. Je hoeft het alleen maar te doen en het succes komt vanzelf.

notaris keywords

2. De betaalde strategie voor moeilijke zoektermen

Voorbeelden van moeilijke zoektermen zijn: “samenlevingscontract”, “testament”, “bv oprichten” of “verklaring van erfrecht”. Het is heel moeilijk om als notaris op deze keywords in de top 10 van zoekresultaten te komen. Daarom geeft Google je de mogelijkheid om te adverteren. Maar de gemiddelde notaris doet nog niks met online marketing. En de notaris die het wel probeert, pakt het vaak niet goed aan. Volg dit stappenplan om succes te hebben met Google Ads:

  1. Zoek een lokaal online marketing bureau uit. Het liefst een jong en vlot bedrijf van jongens of meiden die voor zichzelf zijn begonnen. Bouw een relatie op en zorg dat je elkaars product begrijpt.
  2. Je campagne moet een duidelijke oplossing geven voor een concreet probleem.
  3. Kies een zoekterm, bijvoorbeeld: “verklaring van erfrecht“.
  4. Bedenk samen een slogan voor je advertentie, bijvoorbeeld: “Regel je verklaring van erfrecht online bij notaris X“. Lees punt 2 nog een keer. Het probleem is: iemand heeft een verklaring van erfrecht nodig. De oplossing is: bij jou kan het online.
  5. Kies voor een Search of Display advertentie of ga voor beiden. “Search” staat voor een advertentie die je ziet wanneer je iets zoekt op Google. “Display” staat voor een advertentie die je ziet als je een website bezoekt.
  6. Zoek de juiste “Targeting” uit. Reclame voor een online verklaring van erfrecht kun je overal laten vertonen. Maar het heeft geen zin om een advertentie voor een testament te laten zien aan iemand uit Limburg wanneer jouw kantoor in Friesland staat.
  7. Maak een geweldige “landingspagina” op je website. Geef daarop een antwoord op de 10 meest gestelde vragen over de verklaring van erfrecht. Leg uit wat bezoekers zelf kunnen doen. Plaats een link naar nuttige (maar niet concurrerende) websites. Maak een formulier waarmee bezoekers klant kunnen worden en veilig stukken kunnen uploaden. Zorg voor een paar gratis downloads, zoals een checklist of brochure. Wees open over je tarieven. Kies voor een chat functie waarmee een bezoeker direct een antwoord kan krijgen op zijn vraag. Kortom: zorg er voor dat een bezoeker geen enkele reden heeft om nog verder te zoeken.
  8. Herhaal de stappen 4, 5, 6 en 7 voor elk keyword waarop je gevonden wilt worden.
Het lijkt makkelijk, en dat is het ook. En toch maken de meeste notarissen die het proberen nog veel fouten:
  • Te weinig aandacht voor een goede slogan of een mooi ontwerp. Doe het in één keer goed, dan heb je er jaren profijt van.
  • Niet alle opties voor targeting benutten. Zo kun je er voor kiezen om een advertentie te plaatsen op infotaris. Probeer alles uit en je komt er vanzelf achter wat het beste werkt.
  • Geen focus op conversie. Het heeft alleen zin om bezoekers naar je site te lokken als je een goede landingspagina hebt.

Ga jij het doen of gun je het succes aan een ander?

Waar de meesten niets doen of falen, kun jij succes hebben door het wel of beter te doen. We geven je drie redenen waarom nu het moment is om in actie te komen:

  • Door de Coronacrisis zit online dienstverlening in een stroomversnelling. Niemand deed aan beeldbellen en nu doen we het allemaal. In 2020 werd het mogelijk om online een akte te passeren. In 2021 kun je een BV digitaal oprichten. What’s next?
  • De meeste notarissen zien het internet nog steeds als een bedreiging in plaats van een kans. Je hebt praktisch het hele web voor jezelf. Over 5 jaar ben je te laat.
  • Dankzij krachtige, gebruiksvriendelijke en (vaak) gratis tools, is online marketing nog nooit zo makkelijk geweest. Je kunt heel veel zelf doen zonder dat het geld kost.

Nog wat meer inspiratie nodig? Bekijk dan dit filmpje van Wes McDowell dat bomvol zit met nuttige tips. Ben je notaris in een grote stad? Bekijk dan het hele filmpje want de vierde tip is speciaal voor jou.

Is “notaris” ook een keyword?

Het heeft geen zin om je site te optimaliseren voor de term “notaris”. Dit komt doordat Google hiervoor een ander soort zoekresultaat geeft. Klik maar eens op deze link. Dit is wat een consument in jouw regio ziet als hij zoekt op “notaris”. Om zonder kosten meer werk te halen uit deze zoekterm, hoef je alleen maar de eerste 5 stappen in dit blog op te volgen. Succes gegarandeerd!

Dit was deel 2 in de serie online marketing tips voor de notaris.

Vond je dit blog nuttig?

Met de knoppen hieronder kun je deze pagina delen in je netwerk.