Eigendomsbewijs huis (zo regel je het gratis)

Geef nooit geld uit aan een nieuw eigendomsbewijs van je huis! Want met de 3 tips hieronder kun je het gewoon gratis regelen. Het te koop zetten van je huis is een voorbeeld van een geval waarin je een eigendomsbewijs nodig hebt.

Wat is het eigendomsbewijs van je huis?

De meeste mensen met een koophuis zijn eigenaar doordat ze het gekocht hebben. Als je een huis koopt, dan is het pas van jou wanneer de akte van de notaris is ingeschreven bij het kadaster. Het eigensombewijs van je huis is de combinatie van de koopakte, de akte van levering en de bevestiging van de inschrijving. Met deze drie stukken kun je bewijzen wat je rechten zijn. Is de eigenaar na de aankoop overleden en heb jij het huis geërfd? Dan heb je nog een vierde bewijsstuk nodig: de verklaring van erfrecht.

eigendomsbewijs huis

Zo kom je gratis aan een nieuw eigendomsbewijs

Met deze drie tips krijg je de stukken boven water zonder kosten te maken:

  1. Ben je de koopakte kwijt? Dan kun je meestal nog een papieren kopie of een digitale scan opvragen uit het archief van de makelaar die het huis aan jou heeft verkocht.
  2. Als je de akte van levering kwijt bent, vraag de notaris dan om een digitaal afschrift. Voor een papieren exemplaar krijg je meestal een rekening maar een pdf over de e-mail zou gratis moeten zijn.
  3. Log in op Mijn Overheid en ga naar het tabje “Wonen”. Daar vind je een knop “Bekijk kadastrale gegevens”. Van elk perceel dat op jouw naam staat, kun je hier gratis eigendomsinformatie downloaden. Hiermee kun je bewijzen dat het huis nog steeds op jouw naam staat.

Tip: wil je weten wat jouw huis waard is? Veel mensen weten niet dat je online een gratis waardebepaling kunt aanvragen. Makelaars bieden dit vrijblijvend aan voor mensen die een huis gaan verkopen. Het is heel normaal om dit door meerdere makelaars te laten doen voordat je eentje kiest die de verkoop gaat regelen.

Meer lezen?

Veelgestelde vragen:

Waar vind ik het eigendomsbewijs van mijn huis?

Je kunt bewijzen dat je eigenaar bent van je huis met een afschrift van de akte van levering en een recente uitdraai van het Kadaster. Het afschrift heb je gekregen van de notaris bij de aankoop van je huis. Een uitdraai van het Kadaster kun je gratis opvragen in je Mijn Overheid account.

Wat staat er in de eigendomsakte?

In de eigendomsakte (de notariële akte van levering) staan onder andere de gegevens van de verkoper en de koper, een omschrijving van het verkochte en de koopprijs.

Hoe lang wordt een notariële akte bewaard?

Een notariële akte wordt nooit vernietigd en eeuwig bewaard. Als de notaris met pensioen gaat, is er een opvolger die de akten bewaart. Na verloop van tijd gaan alle akten naar DocDirekt, een archiefdienst van de overheid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *