Akte van overlijden opvragen, zo werkt het

Je kunt een akte van overlijden opvragen bij de gemeente waarin iemand is overleden. Dat is ook de gemeente waarbij je het overlijden meldt. Degene die de uitvaart verzorgt, zal dit normaal gezien voor je regelen.

Wat is een overlijdensakte?

Een overlijdensakte is een akte van de gemeente waarin de plaats, datum en tijdstip van overlijden staan. Je kunt daarmee bewijzen dat iemand niet meer in leven is. De originele akte van overlijden blijft bij de gemeente, dus je kunt alleen een uittreksel opvragen.

akte van overlijden opvragen
wat is een overlijdensakte

Waar heb je een akte van overlijden voor nodig?

Met een akte van overlijden kun je bewijzen dat iemand niet meer in leven is. Een bank of verzekeraar kan er om vragen voordat ze je verder helpen. Je hebt het ook nodig als je bij het CTR wilt navragen of er een testament is. De gemeente geeft het overlijden door aan de fiscus, de SVB, het pensioenfonds en de zorgverzekering. Dat gaat dus vanzelf. Een notaris kan zelf in het systeem van de gemeente kijken. Ook voor de notaris heb je dus geen overlijdensakte nodig.

Meer lezen?